Laatste weken Cambodia - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu Laatste weken Cambodia - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu

Laatste weken Cambodia

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Oktober 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Suasdei allemaal,

Heel leuk om jullie reacties hier of via een andere weg te lezen! Het is alweer even geleden dat ik een blog heb geplaatst, ook hier gaat de tijd snel en heb zelfs een weekje vakantie gehad. De laatste week in Cambodja is inmiddels aangebroken.

Werk
Bij Grace House community centre gaat het goed, ik zie de kids stapjes maken in hun ontwikkeling en dat is mooi te zien. Deze kinderen zitten veel op de grond, in de kring en tijdens spelen. Mede hierdoor zitten sommige heel erg onderuitgezakt, wat slecht voor de ruggetjes is (vooral in de groei). Dit proberen te verminderen dmv oefeningen zodat rug- en buikspieren meer gaan werken en ze vaker rechter gaan zitten. Om dit te ondersteunen heb ik bij een kind een correctietape op z'n rug aangebracht om zijn zithouding meer te beïnvloeden, heeft dit gelijk resultaat geleverd en zouden ze dus ook bij andere kinderen kunnen toepassen.
Na t werk ga ik geregeld een stukje hardlopen langs de rivier, vanaf de eerste week riepen sommige andere meiden dat ik gek was maar ze wilden wel een keer mee, nou.. in mn op een na laatste week was t zover! Om de buurt gaat er 1 met me mee, voel me dan net een personal trainer haha. Onderweg soms ook bij de ankor muscle gym uitsloven ;)

Naast alle mooie momenten gebeuren er ook trieste dingen (zoals overal natuurlijk). Laatst was er een scooter betrokken geraakt bij een aanrijding, met 2 jonge jongens erop. Een van deze jongens is het broertje van een collega en alleen zijn been was op 3 plaatsen gebroken. Ongelofelijk maar waar, zijn familie dacht dat het vanzelf wel zou genezen als hij thuis bleef rusten. Er gingen dagen overheen voordat zijn ouders overtuigd waren dat hij toch naar het ziekenhuis moest, zijn been begon al af te sterven en moest geamputeerd worden.. Collega's hebben bloed gedoneerd wat hier heel zeldzaam is, maar het heeft niet mogen baten omdat de bloedvergiftiging al te ver in z'n lichaam zat, die jongen is uiteindelijk overleden..

Vakantie
Weekje vakantie gehad vanwege Pchum Ben, tijdens deze 15 dagen durende religieuze feestdagen betuigen de Cambodjanen hun respect aan overleden familieleden van maximaal 7 generaties en gaan elke dag naar een tempel. Dus alle scholen gaan dicht en hebben wik vakantie, heel vervelend natuurlijk... Met 3 meiden alvast kennis gemaakt met t backpackleven, we zijn naar het zuiden van Cambodja vertrokken met een nachtbus, naar het eiland Koh Rong. Wauw wat was t daar mooi, genoten van de zee, gesnorkeld, gezwommen met lichtgevend plankton (heel cool), een hike door de jungle en een stel vrienden gemaakt. De stad Kampot was de volgende stop, hier hebben we onder t genot van een biertap (op tafel) en een gezellig stel internationale vrienden kennis mogen maken met de beroemde KTV ook wel karaoke genoemd. Door de bergen van t national park gereden op scooters (die dingen konden min.90km/u), hele mooie route met o.a een tempel bovenop de berg. Op een krabmarkt gegeten waar ze de vis letterlijk op dat moment uit de zee halen. Daar was ik weer met mn zakmes, jawel ik heb een hele vis ontleed zodat we deze uiteraard met rijst konden eten. In de laatste nacht kwam t met bakken uit de hemel en de regen hield niet op, tot mn verbazing begon ik druppels te voelen terwijl ik in bed lag.. T dak kon t niet meer aan haha, midden in de nacht van kamer gewisseld! De laatste stop van deze week was Phnom Penh, de hoofdstad; lichtelijk chaotisch, veel berovingen, een uitgestrekt centrum, openbare prostitutie en een veel vuilere stad dan Kampot maar wel drukker en gezelliger voor een hapje en drankje. Hier waren we met z'n 2en omdat de andere terug moesten naar hun project, maar we hebben vrienden wonen in deze stad dus met hen opgetrokken. We sliepen in the Rabbit guesthouse in een dorm voor 8 maar was voor de helft vol, rustig dus. De killingfields hebben enorme indruk op me gemaakt, ongelofelijk wat hier is gebeurd. Dmv een audioguide door de massagraven gelopen, ondersteunend door persoonlijke verhalen van overlevenden en familieleden van slachtoffers. Heel bizar om kledingstukken en botten in de grond te zien liggen. En misschien nog wel de gruwelijkste gedachten, dat de meeste zijn dood gemarteld, zelfs baby's en kinderen ("om het kwaad tot aan de wortel uit te roeien" aldus de Khmer rouge).

Laatste weken
Wat is Skype toch een uitvinding, papa was jarig en hebben toch samen een biertje kunnen drinken :)
Ik sta er ook nog steeds van te kijken dat er overal wifi is, zelfs elk klein tentje (wat praktisch een huiskamer van een gezin is) heeft een snelle internetverbinding.. Zo is t wel makkelijk dingen op te zoeken als bustickets, informatie over een stad etc.
Dit weekend mn laatste tripje in Cambodja gemaakt met een aantal andere vrijwilligers naar de op een na grootste stad, Battambang.
Veel gezien van de arbeid in de dorpjes; ijzer smeden, stenen maken, visserij en springrolls maken. We hebben op de bambootrain gezeten, zijn een berg op gelopen met grotten en tempels en bij de zonsondergang miljoenen vleermuizen uit een grot zien vliegen. Het verblijf was t minst positieve van de trip, het Tomato hostel was t vuilste en minst rustgevende tot nu toe (blij met MN reislaken aka mummylaken!), en ja alles went en voor $1,5 pp mogen we niet klagen. Goed slapen en douchen doen we wel weer in Siem Reap!
In de laatste dagen ga ik de doelstellingen met mn rapportages van de kids evalueren en t therapieschema herzien zodat mijn opvolger t kan overnemen. De kids, het land, de collega's en inwoners hebben veel indruk op me gemaakt en ik ben dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken.

Volgend weekend staat Thailand op me te wachten! Nieuwe avonduren komen eraan, ben benieuwd en heb er zin in :)
We hebben nu 6uur tijdsverschil en de zon schijnt hier volop. Geniet van de herfst in NL.

Lieve groetjes

• 25 Oktober 2015 - 12:57

Miep:

Wauw weer n uitgebreid verhaal. Ooit een film gezien over Cambodja oorlog
    Jij hebt nu gezien hoe t moet zijn geweest... Mooi dat je de kinderen op weg hebt kunnen helpen en dat andten het over gaan nemen. Geniet nog hoop groetjes...

• 25 Oktober 2015 - 13:44

Wilma:

Hoi Ilse,

Wat lopen ze daar nog ver achter zeg, dat jij met een tape al de houding kan verbeteren en
    erg triest dat de mensen daar niet zo snel naar een ziekenhuis gaan!

Ja dat was kei möi dat je toch met pap een biertje gedronken heb op zijn verjaardag
    en dat Bertha (buurvrouw van bijna 92) er langs zat en dat ze jou ook kon zien en met jou
    kon praten, zij vond het helemaal geweldig dat ze met jou geskypt heeft!

Succes nog op het werk, de laatste week
    en weet dat je je steentje hebt bijgedragen
    en niet meer kunt doen hé Ils.

Veel liefs mama x

• 25 Oktober 2015 - 19:32

Jenske:

Hee Ilse! Wat een avonturen en verhalen weer. Zal allemaal heel indrukwekkend zijn. Fijn dat je toch ook wat reizen hebt kunnen maken met vrienden daar, veel beter dan alleen! Geniet er nog van en alvast heel veel plezier in Thailand (en blijf schrijven aub :)).

• 28 Oktober 2015 - 10:20

Lisanne:

Hey Ilse!

Wat maak je het mee daar, geweldig!
    Lekker genieten van alle indrukken en vooral de vrijheid die je nu hebt.
    We dromen graag weer even weg bij jouw verhalen en ik kijk dus al weer uit naar de volgende!
    Enjoy!

Groetjes, Lisanne

• 04 November 2015 - 20:31

Ina:

Hoi Ilse,
    Wat leuk om je reisverhaal te lezen en van het mooie werk dat je daar verricht. Veel plezier op de rondreis. We kijken uit naar het volgende verslag.

Groetjes Ina