Peru week 1 - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu Peru week 1 - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu

Peru week 1

Door: Elisabeth Maassen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 November 2016 | Peru, Arequipa

Hola amigos,

Het Peru avontuur begint in Lima, met vele leuke winkeltjes vol met spullen gemaakt van alpacawol, zoals sjaals en mutsen. En ja, dat is hier nodig, want als je op hoogte bent is t hier verrektes koud!
'S morgens hardlopen voordat ik de komende 8uur weer in de bus zit naar huaraz.

Tegen de avond arriveerden we in de bergplaats huaraz, gelegen op 3000m, wat we enigszins merkten toen we uitstapten met een licht gevoel in onze hoofden. We hadden een adres van een hostel maar er werd ons al gelijk bij aankomst een kamer aangeboden voor 5€, niet hoeven zoeken en goedkoop, helemaal prima dus!

Om 4.30 ging de wekker, niks geen uitslapen en relaxt vakantie vieren hier als jullie dat soms denken.. We hebben onze eerste echte hike op de planning staan, Laguna 69 is een schitterend meer gelegen op 4600 meter aan de voet van de Chacraraju, één van de mooiste bergen in deze bergregio in het Nationale Park Huascaran. Gedurende deze tocht zien we ook de  hoogste berg van Peru de Huascaran (6768 m.)
Voorbereid op alle weersomstandigheden, voldoende water en voedsel op zak stappen we de bus in die ons naar t beginpunt brengt.
Aangezien we moeten stijgen naar 4600 meter was de route alsmaar omhoog maar niet super stijl dus goed te doen. We dachten allebei binnen 3 uur wel naar boven te kunnen lopen, maar dit viel vies tegen... Vanaf de 4200 werd t erg zwaar, niet zo zeer voor de benen maar door het lage zuurstofgehalte in de lucht. Ik overdrijft niet dat we het laatste half uur om de 10 meter moesten stilstaan om naar adem te happen. Vrij frustrerend als je gewend bent flink door te stappen. Wat waren de symptomen, licht in t hoofd, duizelig, hoofdpijn en t gevoel dat je hoofd ontploft, Maartje had ook nog eens zwaar opgezwollen handen en last van benauwdheid, niet heel chill dus. De route was wel heel cool, tussen de bergen, watervallen, andere lagunes en met koeien om ons heen. Tijdens de laatste meters kwam de adrenaline vrij en wisten we niet hoe snel we naar boven moesten, fantastisch mooi uitzicht lag te wachten en alle inspanning was vergeten, we made it!

Dag 2 zijn we naar de Pastoruri gletsjer op 5200m gegaan. Onderweg een stop gemaakt om een een voorraadje in te slaan, we dachten aardig voorbereid te zijn qua voedsel en kleding, maar we werden geadviseerd een pil te nemen die 8uur werkt tegen hoogteziekte, coca thee te drinken, cocabladeren, cocasnoepjes en chocolade in te slaan. We kregen een beetje t gevoel dat we aan drugs deden maar aangezien we een heel stuk hoger zouden gaan dan de dag hiervoor probeerden we t maar al te graag! We begonnen met regenjas en muts in de hagel en eindigde in een shirtje met zon bij de schitterende gletsjer! Het had een aardig Eskimo en pingu gehalte (van die tekenfilm op ketnet..). Je zou de foto's moeten zien, jammer dat ik deze hier niet kan toevoegen, maar het was echt prachtig! De pil en de thee hebben gelukkig ook goed hun werk gedaan. In dr avond namen we de nachtbus naar Lima, zodat we geen tijd "verloren" en konden slapen, al faalden we hier deze keer hard in, hadden de slappe lach en lagen er snurkende mannen om ons heen...

In Pisco aten we Ceviche, een typisch voorgerecht van rauwe vis met limoen, koriander en hete rode peper. Na een half bordje hiervan staat je mond aardig in de fik, heb je de tranen in je ogen en heb je een aantal servetten nodig om te voorkomen dat je neus leegloopt. Wonder boven wonder hebben we niet hoeven rennen naar de banjo, wat er ook nog bij had kunnen komen!! Met een speedboot zijn we naar de Ballestas eilanden gescheurd waar we zeehonden konden spotten, pinguïns en de Peruvian booby jaja zo heet deze vogel echt en is familie van de Gent. Het was een echte dierendag, we kregen van de vissers een grote schelp waar nog een diertje in zat (welke we herkende van ons avondeten van gisteren...). Deze schelp ging door t zonlicht open maar klapte tot onze schrik en verbazing ook weer dicht wat hilariteit opleverde!! Onze Alfredo hebben we met ons meegedragen tot in de woestijn in Huachacina. Hier ervaarden we iets beters dan een achtbaan, namelijk buggycrossen en zandboarden! In een jeepachtige buggy scheurden we door de bergen in de woestijn, en liggend sjeesden we van een stijle berg naar beneden op een soort snowboard!! Zagen de zon achter de zandheuvels verdwijnen en probeerden de locale delicatesse pisco sour uit (42% alcohol).

In Arequipa was het tijd om wat cultuur te snuiven, wat resulteerde in een bezoekje aan een bevroren mummy en een diner met cavia en alpaca. Een cavia op je bord vond ik vrij bijzonder maar ook interessant met kop en al. Het is een typisch gerecht van hier dus vandaar dat we t moesten proberen, het smaakte naar kip, best lekker dus!

Tot zover onze avonturen in Peru.. de komende dagen gaan we hiken bij de Colca Canyon, deze vulkaan is groter dan de Grand Canyon! En vervolgens reizen we door naar Bolivia.

Veel liefs en tot horens!

• 11 November 2016 - 04:33

Vriendjelief ;):

Heey lief, wederom weer een super leuk verslag. Fijn om te lezen dat je nog steeds volop geniet! Zo kan ik vanaf het zonnige en paradijselijke Mexico zelf ook nog een beetje meegenieten van je avonturen daar. Heel veel plezier in Bolivia en geniet nog volop van je laatste weekjes. Kijk ernaar uit om je weer te zien want mis je onwijs!! Tot snel.. Dikke knuffel

• 14 November 2016 - 19:10

Marije: