Colombia - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu

Colombia

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Ilse

15 September 2016 | Colombia, Santa Marta

Hola amigos,

Toch een korte blog vanuit Zuid Amerika, omdat ik t toch chill vind om te schrijven en jullie zo allemaal op de hoogte zijn ;)
M'n tweede week in Colombia zit er net op en toch al zoveel gezien en op veel plekken geweest. Wauw wat is Colombia machtig mooi, onvoorstelbaar hoe veelzijdig dit land is! Van de stad naar de jungle tot de woestijn en de zee, prachtig dus! Aan mn lieve bezorgde familie wil ik graag melden dat t hier veilig is om te reizen en we goed geholpen worden door andere backpackers en ook zeker door de bevolking en officials. Reizen per taxi, bus en vliegtuig spreekt vrijwel voor zich, de meeste mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam (we worden van t ene voertuig naar t andere getrokken). Oke de galantheid is vaak ver te zoeken in t verkeer, veel regels lijken er niet te zijn, iedereen toetert als ze een kruising of zijstraat naderen en de bus stopt overal waar mensen langs de kant staan te wachten want er zijn geen bushaltes. Tuurlijk hebben we door wijken gelopen waar je liever niet doorheen gaat, waarin je word nagefloten bijv. maarja dat gebeurt in Nederland ook! Er gaan ergere verhalen rond maar tot nu toe heb ik me nog nergens onveilig gevoeld. (Of dit door mn Hollandse nuchterheid of persoonlijke optimisme komt laat ik in t midden)

De eerste dagen was t wennen aan de de relaxte manier van leven, aangezien ik thuis altijd bezig ben en niet stil kan zitten :p
Ik was ook uitermate gelukkig in de hoofdstad Bogota dat ik een Gym vond waar ik gratis mocht sporten!! De stad zelf was, op de vele mooie kunstwerken van graffiti en een avondje stappen na (waar we een tikkeltje underdresst waren, de dames droegen strakke sexy jurken waarin positieve en negatieve rondingen duidelijk zichtbaar waren met hoge hakken), alles behalve mooi en we waren blij dat we er konden gaan.. in 2 uur vliegen naar t zuiden, op de grens van Peru en Brazilië, bevind zich het Amazonegebied. Welcome to the jungle, heerlijk wat een rust en prachtige natuur. Dit was ultiem genieten, leven tussen de aapjes en papegaaien, in een bootje dolfijnen spotten, door de jungle banjeren op zoek naar tarantulas (spinnen) , kaaimannen, wandelende takken etc.. Goed begin dus, de reis kan al niet meer stuk! Terwijl ik dit schrijf bevind ik me inmiddels tussen de woestijn en de zee in t meest noordelijke plekje van Zuid Amerika Punta Gallinas!! Zooi bizar hier, dat de woestijn overgaat in strand en de super blauwe zee, maar ook dat er mensen leven in letterlijk the middle of nowhere. We hebben 3 nachten in een hangmat geslapen in de woestijn met uitzicht op de zee! Het was weliswaar een avontuur om op deze magische plek te komen.. De reis zag er alsvolgt uit, een busrit van 4 uur, toen in een auto met locals om vervolgens in een volgestouwde Jeep te klimmen met mensen en goederen, inclusief meters hoge baggage op het dak waar ook onze backpacks op belandde... Vanaf hier ging t mis, onze minder strakke actie wil ik toch met jullie delen omdat we er achteraf zelf ook om kunnen lachen.. inmiddels waren we de woestijn genaderd en begonnen we ons af te vragen of we nog wel zouden kunnen pinnen.... We hadden wel geld op zak maar niet genoeg voor een tour naar punta gallinas... Je voelt m misschien al aankomen maar er zou geen bank meer zijn volgens de mannen van de jeep, dusss problemo!! Toch reed de Jeep verder.. Maartje en ik keken elkaar aan en zagen t somber in, stopten de jeep en klommen er uit, we zien wel hoe we terug naar t dorpje komen, maar we gingen echt niet 2uur in de jeep hobbelen naar de woestijn om daar vast te zitten met te weinig geld.. goed dus dit duidelijk proberen te maken aan de mannen, zij lachten ons uiteraard uit en wat ik begreep verbaal en nonverbaal was dat we echt niet zomaar konden liften op deze weg dat er gevaarlijke types rondreden, kortom t zou onze dood kunnen worden.. onze tassen werden weer op de de stapel gegooid en we moesten weer instappen, ze reden toch wel met ons mee terug naar een bank om vervolgens de bumpy ride te hervatten, en zo kwamen we met voldoende geld op zak aan in de woestijn! Super lief van ze, we waren ze uiteindelijk heel dankbaar! Al het gedoe en gereis was het meer dan waard om op deze plek te komen! Met een klein groepje naar waanzinnige uitzichten gereden in een jeep, gezwommen in de zee, op t noordelijkste punt gestaan, flamingo's en krokodillen gespot, door de woestijn gelopen en relaxt in de hangmat gelegen.

Ik denk dat jullie wel begrijpen dat we ons zeer goed vermaken en nog heel erg uitkijken naar de komende avonturen! Over 3,5week scheiden onze wegen even, Maartje gaat een vriendin opzoeken in Bonaire en ik ga met vriendjelief naar Cuba!! Tot die tijd blijven we mooi in Colombia, reizen we kust af naar t zuiden waar de koffieregio en de salsastad zich oa bevinden.

Hasta luego, liefs uit Cartagena

  • 15 September 2016 - 19:39

    Steffy:

    Ha Ilse,

    Super fijn dat je stukjes van jullie reis met ons deelt!
    Het klinkt echt geweldig!
    Geniet ervan!!

    Groetjes Steffy

  • 15 September 2016 - 21:10

    Anita:

    Hoi Ilse, wat een leuk verhaal. Ik ben blij dat je toch hebt besloten op jullie reis met ons te delen. Wij zullen je zeker volgen. Heel leuk om je verhaal te lezen. Wat fijn dat iedereen zo behulpzaam is voor twee van die leuke dames! Maar niet meer van die gekke fratsen uithalen hoor, wel een beetje veilig reizen! Nou meissie heel veel plezier nog, maar dat zal wel lukken! Liefs en een dikke knuffel van ons! Ger en Anita

  • 16 September 2016 - 14:42

    Henny:

    Hoi Ilse,

    Wat een leuke spannende tijd heb je alweer meegemaakt.
    Goeie reis nog verder en geniet ervan!
    Dikke knuffel van ons

  • 17 September 2016 - 17:34

    Vriendjelief ;):

    Heeey lief, wat een leuk reisverslag! Heb wederom een nieuw talent van je ontdekt! Je blijft me maar verbazen mw. Maassen! ;) Goed idee om jullie avonturen ook via deze weg met ons wilt delen en voor jezelf ook altijd fijn om het later nog eens terug te lezen en weer alles kunt herbeleven. Had niet anders verwacht dat jullie daar volop aan het genieten zijn van al het moois dat Colombia te bieden heeft. En dit is nog maar het begin! Hoe is het verder met je salsa en bachatamoves? Oefen nog maar lekker veel zodat ik straks in Cuba mijn persoonlijke lerares aan mij zij heb. Nog maar drie weekjes.. :D Heel veel plezier nog in Cartagena, Medellin, Cali en de koffieregio. Pas goed op elkaar en geef Maartje een dikke knuffel van me. Spreek je snel.. Xx

  • 17 September 2016 - 19:03

    Sandra:

    Hey schoonzusje,

    Wat een leuk spannend verhaal.Veel leuke dingen al gedaan.Goed dat we je kunnen volgen.Wil je nog heel veel plezier wensen,pas goed op elkaar en tot snel xxxx

  • 19 September 2016 - 22:02

    Marije:

    Hee Ilse!! Stoer man!! En leuk om mee te lezen idd.
    Jou vriendjelief heeft me gelukkig getipt over je reisblog. En daar ben ik blij mee want vind het leuk om zo je avonturen te volgen!
    Ik krijg er vreselijk de kriebels van en wil ook ;)
    Lieve Ilse, blijf altijd goed je intuïtie volgen! Dat is het enige wat ik je mee wil geven :)
    Ja en gigantisch genieten natuurlijk! Kusss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Als fysiotherapeute ga ik in Cambodja vrijwilligerswerk doen bij kinderen en jongvolwassenen.

Actief sinds 02 Aug. 2015
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 14816

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 30 November 2016

Zuid-Amerika

17 September 2015 - 24 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: