Typisch Cambodjaans - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu Typisch Cambodjaans - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu

Typisch Cambodjaans

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 Oktober 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag lieve familie, vrienden en vriendinnen,

Het is alweer oktober en mijn 3e week in Cambodja. Alles gaat goed met me, om me heen is er wel steeds 1 tot 3 vrijwilliger(s) ziek maar ik voel me kiplekker (zal wel ff afkloppen..). Wel zijn de dagen vermoeiend, ik verwacht voornamelijk door het weer.

Bijzondere weetjes:
* De varkens worden hier stoned vervoerd zodat ze rustig op de scooters blijven liggen. Ze hebben geen vriezers dus moeten de beesten zo lang mogelijk blijven leven..
* De mensen wensen elkaar vaak geluk (good luck for you zeggen ze geregeld bij een afscheid).
* Je kan iets voor de helft van de prijs kopen, ze zijn niet zo'n goede onderhandelaars over t algemeen.
* Als t hier regent dan regent ook hard, zo hard dat als je op fiets ziet je niks meer kan zien door al t water in je ogen. Je kan hier dan wel weer in je natte kleren blijven fietsen en deze zijn dan ook zo weer droog.
* Alle dagen hebben een kleur, zo is elke maandag oranje.
* De mensen maken met iedereen een praatje ook al is het een wildvreemde.
* Op zondag werken niet zo veel mannen en uit verveling gaan ze heel de dag aan de zuip.
* Jongens mogen zonder shirt gezien worden, meiden moeten knieën en schouders bedekken. Sommige oudere meiden willen er westers uitzien en dragen "ongepaste" kleding.
* Westlife is hier nog hot, de muziek wordt overal gedraaid.
* In het centrum van Siem Reap vliegen de spa's je om de oren.
*Als je fietsband lek is, kan je langs de weg vaak wel ergens oppompen (2 of 3 keer) zodat je toch thuiskomt. Ik heb mn voor- en achterband al gehad..

Tijdens de werkweek voor alle kinderen kortetermijndoelen opgesteld en getest zodat ik over 4 weken kan evalueren wat hun voortgang is. Ik zie nu al dat ze dingen uit de therapie oppikken en uit zichzelf gaan proberen om bijvoorbeeld van houding te veranderen. Heel leuk om te zien hoe de kids op ontdekking gaan naar hun eigen mogelijkheden. Zondagochtend met de 4 kids uit het huis naar een zwembad geweest met 2 staffmembers. De kids laten ervaren en de staff te laten zien hoe ze om kunnen gaan met de kinderen in het water (met zwemband). De kids vonden het geweldig waardoor ik ook genoot.

Vrijdag na t werk naar een Charity avond voor Safe Haven geweest, dit is een organisatie die zorg levert aan beperkte kinderen aan huis. De avond stond in het teken van soep en wijn. Met twee collega's genoten van oa pompoensoep met brood (yes eindelijk bruinbrood!) en rode wijn. Ook met de organisatie gesproken die 2 kinderen bij Grace House helpen. Zaterdag met 9meiden op pad naar het Tonle Sapmeer(grootste zoetwater meer van zuidoost Azië), hier leven de mensen serieus op het water in houten huisjes op palen, sommige hebben een tuin op een bootje, heel bijzonder om te zien. We zijn met een bootje door de overstroomde mangrove bossen gevaren, en op het meer met helemaal niks om ons heen, alleen het water en de lucht, bizar maar cool.

Terwijl ik dit schrijf zit ik voor t eerst na werk in een koffie café te genieten van een kopje koffie(bij mn ontbijt krijg ik een klein kopje). Volgende week is het vakantie en zitten de scholen dicht. Samen met 3 meiden reis ik af naar het zuiden om te chillen op het eiland Koh Rong en wat steden te bezoeken.

Geniet van de kermis gennepse lezers!
Tot de volgende :) veel liefs

  • 05 Oktober 2015 - 13:04

    Miep:

    Zo. Je begint je aardig thuis te voelen. Wat fijn dat de kinderen zelfstandig iets gaan proberen. Lijkt me een geweldig gevoel als je dat in zo'n korte tijd al kunt bereiken. Ga zo door en verder genieten....

  • 05 Oktober 2015 - 13:06

    Shanika:

    Hee ils, leuke verhalen zeg! Ook leuk die weetjes, zo leer je ook echt iets van de cultuur! Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt, ik ben echt super trots op je wat je allemaal doet! Ga zo door en geniet! Liefs Shanika

  • 09 Oktober 2015 - 15:16

    Mies Lichteveld:

    Dag Ilse.
    Hoe is het met je.Ik hoop dat je,je aardig thuis begint te voelen wat betreft de omstandigheden.
    Het klimaat en dergelijke. Het is een heel andere wereld en je kijkt je ogen uit, wat niet te vergelijken is,
    met hier en het leven daar. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips die ik je gegeven heb.Geniet van de dingen,
    die je daar meemaakt en nog een hele fijne werk[vakantie] en tot horens. Ik volg je op de side.
    Liefs en knuffels, Mies.

  • 11 Oktober 2015 - 10:18

    Steffie:

    Hee lieverd, leuk verhaal weer en die feitjes zijn inderdaad leuk om te lezen.
    Ontzettend gaaf dat je nu al verandering ziet bij hun gewoontes. It's all because off you.
    Ik vind je een topper! Trots op je dat je dit doet.
    Heel veel liefs xxx Steffie ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Als fysiotherapeute ga ik in Cambodja vrijwilligerswerk doen bij kinderen en jongvolwassenen.

Actief sinds 02 Aug. 2015
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 14810

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 30 November 2016

Zuid-Amerika

17 September 2015 - 24 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: