Tempels, eerste werkweek en stukje geschiedenis. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu Tempels, eerste werkweek en stukje geschiedenis. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ilse Maassen - WaarBenJij.nu

Tempels, eerste werkweek en stukje geschiedenis.

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 September 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoihoi,

Wat leuk om jullie reacties te lezen, heel lief dat jullie me volgen, doet me goed :) dankjulliewel!

Duss zoals t plan was, het weekend naar Ankor Wat geweest met Jedidja en Julie, niet zoals de meeste mensen doen in een tuktuk nee wij gaan natuurlijk op de fiets(heel wat af gefietst dit weekend, ruim 100km). Zaterdag naar de grootste en bekendste en toeristische tempels geweest zoals Ankor Wat en Ankor Thom, waarna we in de jungle terecht kwamen op weg naar andere tempels, hier zagen we aapjes en we werden er zelfs door opgejaagd op t moment dat we wilden eten, ineens doken ze op en kwamen van alle kanten op ons af. Er zaten een paar Cambodja en te chillen en lachten ons uit toen we op de vlucht sloegen. De ene tempel is nog mooier dan de ander, de een is duidelijk gerestaureerd en de ander ziet er nog puur en oud uit. Ze hebben enorm hoge en stijlen trappen en uiteraard schuur ik door mn te grote flodder broek van hier... Wat tot hilariteit bij de andere leidde. Genoten van heerlijk lokaal fruit, dragon fruit en passievruchten met dank aan ome Mies, zonder zijn zwitserszakmes werd t wel erg lastig schillen.

Stukje geschiedenis van Ankor.
Pas rond 1900 stuitte een Franse expeditie op het gigantische complex. Daarmee keerde Angkor terug in het bewustzijn van de rest van de wereld. Vanaf die tijd (met uitzondering van de tijd dat de Rode Khmer aan de macht was) is men bezig met restauratie van het complex. Het trekt nu 1.000.000 bezoekers per jaar en staat op deWerelderfgoedlijst van de UNESCO.

Stukje geschiedenis van Cambodja.
Vanaf het begin van de 9e eeuw tot ongeveer 1350 was Cambodja onderdeel van een groot Khmer -rijk. Tussen 1863 en 1953 werd Cambodja geregeerd door Frankrijk.
In 1953 werd het koninkrijk Cambodja onder koning Norodom Sihanouk onafhankelijk en sindsdien kent het een turbulente geschiedenis met vele politieke wisselingen. Tijdens de Vietnamoorlog werd Cambodja zwaar gebombardeerd door Amerikaanse bommenwerpers die de Vietcong en de Ho Chi Minh-route als doel hadden. Cambodja was na Laos het zwaarst gebombardeerd, er vielen naar schatting 600.000 burgerslachtoffers. In 1975 wierp de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot de regering van Lon Nol omver en stichtten zij Democratisch Kampuchea. Ze oefenden een waar schrikbewind uit en vermoordden tussen 1,5 en 3 miljoen mensen, ongeveer 25% van de Cambodjaanse bevolking.

Na deze oorlog waren veel gezinnen uit elkaar gerukt, kinderen wisten niet of hun ouders of familie nog in leven was. .. Mede door deze periode maar ook door t feit dat ouders veel kinderen baren (families willen zekerheid dat hun kinderen voor ze gaan zorgen) zijn er meer kinderen dan volwassenen in Cambodja. Het overschot aan kinderen heeft gevolgen voor het onderwijs, er zijn gewoonweg meer kinderen dan leraren. Hierdoor kan er smorgens een groep kinderen les krijgen en smiddags een andere groep. Er heerst hier nog steeds veel kindermisbruik in de breedste zin van t woord. Kinderen die de straat op gaan om te bedelen voor melk (dit brengen ze dan terug naar de winkel en krijgen hier een % van), een dansje doen voor toeristen bij terrassen (als een klein kind dit doet kan t nog grappig zijn maar later hebben ze weinig keus dan te belanden in de seksindustrie) of iets verkopen. Om de toekomst van deze kinderen te beschermen is het belangrijk (maar ook moeilijk) om ze niks te geven, gebeurd dit wel zullen de ouders hun kinderen alsmaar weer naar straat sturen omdat ze geld verdienen. Verknipte en ongelofelijke wereld zo.

Over het Grace House community centre.
De opvang word verplaatst naar een ruimte op t terrein bij de klaslokalen zodat het geheel overzichtelijker is en de kids gemakkelijker van t ene naar t andere kunnen (vooral de kids die met een loophulpmiddel lopen). Dus ik startte de week met de verhuizing en schoonmaken, een goed begin is t halve werk! In de middag bij de klas geholpen waar ik elke dag een uur Engelse les ga ondersteunen. Ze leren lezen en uitspreken van Engelse woorden en korte zinnen. Sommige kijken de kat uit de boom en andere zijn gelijk nieuwsgierig en proberen me vanalles te vragen. Heel leuk! De beperkte kinderen waarmee ik het meeste werk wonen in het community centre omdat ze thuis werden mishandeld, opgesloten of verwaarloosd. Zij hebben dus geen goede opvoeding en sociaal leven gehad, daarnaast hebben ze een ontwikkelingsachterstand of een hersenaandoening. Hier leren ze structuur, spelen, zelfstandigheid waar mogelijk en bewegen. Er zijn 2 meiden die kunnen lopen maar balans problemen en spasticiteit hebben, 1 jonger meisje kan met ondersteuning enigszins staan eln stapjes zetten en 1 jongere jongen kruipt alleen en heeft sociaal een flinke achterstand. Kortom een gevarieerde en uitdagende groep om de komende weken mee te werken. Moei, pi, bai (123) zelf leer ik zo tellen in Khmer :)

Over het leven hier.
Zodra je buiten de stad komt zie je het authentieke Cambodja, een groot contrast tussen stad en dorp. Zandwegen, hele gezinnen op 1 scooter, rijstzakken achterop de scooter, magere koeien en honden langs de weg, groenten en fruit kraampjes en geen tuktuks. Hier bevind zich ook Grace House.
Na mn eerste werkdag kwam t besef dat ik al t gezweet geaccepteerd heb, dus heb mn sportschoenen aangetrokken en een stuk gerend. Voor herhaling vatbaar zo aan t eind van de werkdag en een afwisseling op het zwemmen.

Ik heb hier mn plek dus wel gevonden en zal t de komende 5 weken nog wel uithouden ;) de laatste dagen is het regenseizoen duidelijker merkbaar door de flinke regenbuien aan t eind vd dag, deze zorgen voor enige verkoeling van de gemiddelde temperatuur van 32graden..

Veel liefs uit Cambodia en De Sen Hai!

• 24 September 2015 - 14:15

Miep:

Hai Ilse kun je ook iets doen met je beroep als fysiotherapeute? Lijkt me allemaal wel boeiend..

• 24 September 2015 - 15:30

Jenske:

Ilse, wauw! Wat maak je zo al veel mee in korte tijd. Leuk stukje geschiedenis ook! Nou ja, interessant om te lezen maar niet echt leuk natuurlijk. Het zal soms zeker schrikken zijn; het contrast ook met onze wereld. Maar het zal ook zeker een goed gevoel geven om iets goeds voor die kinderen te doen. Een klein gebaar kan al heel betekenisvol zijn. Dus wees trots op wat je doet en geniet er zelf ook van!

• 25 September 2015 - 18:45

Wil En Petra:

Hoi Ilse, goed om te horen dat je je plek hebt gevonden voor de komende 5 weken daar in Cambodja!
    Lijkt ons erg spannend wat je daar allemaal mee maakt en ziet. Wat een ervaringen! We hopen dat je ook in het vrijwilligerswerk de kinderen veel kan helpen. Hier in Nederland begint de herfst en is de regen geen afkoeling zoals bij jou. Ben benieuwd naar je volgende verhaal we kijken er naar uit. xxx